Tarihçemiz

Ana sayfa > Hızlı Menü > Tarihçemiz

KAYSERİ OTO SANATKARLARI ODASI`NIN TARİHÇESİ

        Dünyanın en eski şehirlerinden biri olan Kayseri ( eski Mazaka Kaisareia ) Erciyes`in eteklerinde kurulmuş olan bir yerleşim bölgesi yani klasik çağlarda Kapadokya adı verilen bölgedir. Kayseri’nin ticaret şehri olması bakımından Oto tamirciliğinin de çok eskilere dayandığı görülür. 1950’li yıllardan önce şehrin hemen her yerinde dağınık şekilde her meslekten sanatkarların olduğu bilinmektedir. Eskiden oto tamirciliği yapan üstadlar şehrin Meydan ve Düvenönü semti arasında kalan küçük küçük baraka dükkanlarda tamircilik yapmaya başlarlar.

        Araçların daha yeni yeni çıkmaya başladığı 1950’li yıllardan önce bir kısım tamirciler Yoğunburç mevkii Çınar ağacının altında , bir kısım sanatkarlar ise nariciler çarşısında yani eski kapalı çarşı içerisinde faaliyet gösterirler. Oto döşemeciler, çadırcılar, demirciler, marangozlar v.s. gibi sanatkarlar bu bölgede sanatlarını icra ederler. 1950’li yıllarda dönemin Kayseri Belediye Başkanı rahmetli Osman KAVUNCU beyefendi sanatkarları bir araya toplamak gerektiğini Kayseri eşrafına bildirir. O zaman Osman KAVUNCU başkanlığında toplanan heyet şimdiki Osman Kavuncu caddesi üzerinde bulunan yani Eski Sanayi adı ile geçen Sanayi sitesinin kurulması için çalışmalara başlarlar. Nitekim şimdiki eski sanayi sitesi KAVUNCU döneminde büyük gayretlerle Düvenönü bitiminden şimdiki Terminal bölgesine kadar olan bölgede inşa edilerek bütün esnaf ve sanatkarlar bu site içerisinde toplanır.

        Eski sanayi sitesinin kurulması ile birlikte O zamanlar hava ikmal bakım merkezinden ayrılan bir takım Oto tamir ustaları, erkek sanat enstitüsünden mezun olan gençler, sümer bez fabrikasından ve karyollarından ayrılan ustalar oto sanayinin eski sanayide gelişmesini sağlarlar. Bu ustalarımızdan Oto elektrikçi Mustafa ELİTAŞ, Tornacı Kadir Usta, Sırrı Usta, Motorcu Ali İÇTAN, Basri KALENDER, Mustafa ŞENKALP, Osman AYDEMİR gibi bir çok ustalarımız eski sanayi sitesinde Oto sanayisinin kuruluşunda büyük emekleri olan üstadlarımızdandır. Bütün meslek kolları burada iştigal ederken artık bu sanayinin de yetersiz kaldığı görülür.

YENİ SANAYİ SİTESİNİN TARİHÇESİ

        Bu arada sanayi sitesi içerisinde değişik meslekler birleşerek dernekler kurmaya başlarlar. Örneğin Demirciler derneği, Bakırcılar derneği, mobilyacılar derneği gibi; 1966’lı yıllarda eski sanayide SSK müfettişleri sanayiyi denetlemeye başlarlar. Denetlemede bu derneklerin temsilcileri eski sanayi sitesi içerisindeki camii karşısında bir işyerinde toplanırlar. Bu arada Oto tamircilerini temsilen kimse bulunmamaktadır. Ancak tamircilerden Azmi BAKIR, Nihat ELİBÜYÜK, Abdullah ÖZER, Kemal GÜLSOY gibi bir grup aralarında birleşerek diğer dernek temsilcilerinin katıldığı toplantıya katılıp oto tamircilerini temsil ederler. Bundan sonra Oto tamircilerinin derneğinin kurulmasına karar verilir. Oto Pompa işi yapan Nihat ELİBÜYÜK`ün sanayi sitesini gezerek oto tamircilerinin listesinin çıkarılması istenir. ELİBÜYÜK sanayi sitesini gezerek 200 kişi liste halinde hazırlar ve her bir kişiden 10 ar lira kuruluş masrafı olarak toplar.Daha sonra Ticaret Müdürlüğünün kuruluş ile ilgili Dernek statüsü ve hazırlık yazışmaları başlar.Bir dosya halinde 1966 yılında Ticaret İl Müdürlüğüne müracaat edilir. 1966 yılında ilk Genel kurulu yapılır. Dernek Başkanlığına Nihat ELİBÜYÜK seçilerek yönetim kurulu oluşur.

        Odanın kuruluşunda kendi mülkiyeti olmadığı için Nihat ELİBÜYÜK`ün kendi işyerinde faaliyetler devam eder. 1969 yılında odanın adına eski sanayi içerisinde bir işyeri kiralanarak çalışmalar burada devam eder. Büro için büro eşyası masa sandalye alınır. 1973 yılından itibaren ise Dernek binası yeni sanayi sitesi içerisindeki kooperatif idare binasında faaliyetlerine devam eder. 1966 yılından 1985 yılı sonuna kadar Nihat ELİBÜYÜK dernek başkanlığını yürütür. 1986 yılından itibaren dernek başkanlığına Oto Kaportacı esnaf Ahmet FIRAT seçilir. 4 yıl görev yapan Ahmet FIRAT yönetimi 1990 yılına kadar başkanlık görevini yürütür. 1990 yılında Dernekler statüsü değişerek 1991 yılından itibaren Oda statüsüne geçer. Yönetim kurulu Başkanlığına Tornacı Ali ULUKAYA seçilir. Artık bundan sonra Oto Tamirciler Odası olarak derneğin ismi değişir. 1993 yılındaki genel kurulda ise Başkanlığa Oto Elektrikçi Ahmet ŞAHİN seçilir. 2005 Ekim ayında yapılan Odamız Genel Kurulunda Başkanlığa Hasan ODABAŞI getirilir. Hasan ODABAŞI ve ekibi 4 yıllık görev süresini doldurarak 2010 yılında tekrar olağan genel kurula gidilir. Hasan ODABAŞI ve ekibi tekrar seçilir. Ve 2011 Yılı 24 Eylül tarihinde olağanüstü Genel kurula gidilerek, Yeni Başkan Şeyhi ODAKIR olur. Şu anda Şeyhi ODAKIR Yeni Yönetim kurulu Başkanı olup; halen Başkanlığı devam etmektedir.



Nihat ELİBÜYÜK
1966 - 1986

Ahmet FIRAT
1986-1990

Ali ULUKAYA
1990-1993 

Ahmet ŞAHİN
1993-2005

Hasan ODABAŞI
 2005 - 2011  

Şeyhi ODAKIR
 2011-....



YENİ SANAYİ SİTESİNİN KURULMASI

1972 yılında artık eski sanayi sitesinde Oto tamircilerinin ve diğer meslek gruplarının çoğalmasının sıkıntılara neden olduğu görülür. Oto tamircilerinden oluşan heyet ve dönemin belediye başkanı Mehmet ÇALIK ın gayretleri ile yine bir heyet kurularak KÜÇÜK SANAYİ SİTESİ KOOPERATİFİ kurulur. Amaç, bütün Oto Tamircilerini aynı sitede buluşturmak ve işyeri sahibi yapmaktır. Kemal CABAT`ın kooperatif başkanlığında, Mustafa SEBİLE, İbrahim ÖZTÜRK, Nihat ELİBÜYÜK, Ahmet YAĞAN, Mustafa KARAASLAN, Mustafa SİVİŞOĞLU yönetiminde kurulan küçük sanayi sitesi kooperatifi faaliyetlere başlar. Yeni sanayi sitesi içerisinde eski bloklar diye tabir edilen işyeri 1972 yılında tamamlanır ve ilk olarak 15 kişilik heyetle işyerlerine taşınmalar yavaş yavaş başlar.

        1973 yılından itibaren artık eski sanayiden yeni sanayiye geçiş başlamıştır. 1975 yılında Kooperatif genel kurulu yapılır. 1981 yılında bütün işyerleri tamamlanarak hak sahiplerine tapuları dağıtılır.

        2000 li yıllarda otomotiv sektörünün gelişmesi ve araç yoğunluğunun artması ile Yeni Sanayi Sitesi de ilimize yetersiz gelmeye başlamıştır. Yeni Sanayi Sitesinde bulunan iş yerlerinin küçük olması sebebi ile Servis düzeni kurmak çok zordu. TSE 12047 yetkili servis belgesi almak için en az 600m2 kapalı alan şartı olduğu için Servis düzeni kurmak isteyen esnaflarımız en az 2-3 iş yerini birleştirmek zorunda kalıyordu. Bu tür sorunları ortadan kaldırmak ve esnaflarımızın daha düzenli, teknolojik ortamlarda faaliyet göstermeleri amaç güdülerek üyelerimizin yoğun talebi üzerine S.S. OTOMOTİV SERVİSLERİ KÜÇÜK SANAYİ SİTESİ YAPI KOOPERATİFİ’ ni kurma kararı aldık.

        Büyükşehir Belediye başkanımız Sayın Mehmet ÖZHASEKİ ile yapılan görüşmeler sonucunda böyle bir projenin hem Kayseri hem de esnaflarımız için yararlı olacağı kanaatine vardık. Böylelikle üyelerimizin hem modern hem de otomotiv sektöründe gelişen ve değişen teknolojiye ayak uydurmaları sağlanacak, ayrıca otomotiv sektöründe faaliyet gösteren bütün esnaflarımızı barındıran yeni sanayi bölgesinin şehir içinde kalmasından kaynaklanan büyük araçların sanayimize girememe sorunu ortadan kalkmış olacaktır.

Saygılarımızla...